Kövesi Péter honlapja
Kövesi Péter honlapja

A négy és az öt elem tana

A buddhizmusban, csakúgy, mint más keleti rendszerekben, egyaránt előfordul mind a négy, mind pedig az öt őselem tanítása, hol direkt, hol látens formában. A dilemmára, hogy négy, vagy öt létezik, a nézőpont adja meg a megoldást. Az ötösségek az eredet, míg a négyességek a megvalósulás, a Föld szintjét jelentik. Az alábbiakban vázlatosan áttekintjük megjelenési formáikat a Dharma tanításában és gyakorlásában, távolabbi analógiáikkal együtt

A négy elem tanítása

A négy őselem és analógiái:

Föld                       Víz                         Levegő                   Tűz

fizikai +éteri         asztrál                   mentál                   teljesség, spirituális szint.

Máté                      Lukács                  Márk                     János

melankolikus       flegmatikus          kolerikus               szangvinikus        (temperamentum)

sárga epe              nyál                       fekete epe             vér – testnedvek     (Hippokratesz szerint)

ősz                         tél                           tavasz                   nyár

Ny                          É                             K                            D

produkció             formáció               kreáció                  emanáció – teremtés (kabbala)

kelipóth                 aszijá                     berijah                   acilúth – a kabbala szintjei

A szellemi fejlődésben:

test-tudat              érzelmek               gondolkodás        bölcsesség/tiszta tudatosság

A buddhizmus négy nemes igazsága:

  1. A szenvedés nemes Igazsága

„A szenvedés létezik” A mulandóság = szenvedés

Szenvedés (7 féle: testi és lelki): öregség, betegség, halál, szeretettől távol lenni, nem szeretettel együtt lenni, vágyottat el nem érni

Az ösztönlény, az állat még nem szenved: nem ismerte fel. Aki felismerte és túllépett rajta, az már nem szenved – örök derű

  1. A szenvedés keletkezésének nemes igazsága: A lét szomja a lényt a létforgataghoz köti

A szenvedés okai:vágy (kötődés), gyűlölet (harag, negatív érzelmek), nemtudás (tompultság, zavarodottság)

III. A szenvedés megszüntetésének nemes igazsága: Eszköze a tudat (mentális szint), módszere a tudatosság

  1. A szenvedés megszüntetésének útja: a nemes 8 rétű ösvény (2×4):

helyes tudás, elhatározás, beszéd, cselekedet, életmód, törekvés, elmélkedés, elmélyedés

Az éberség megvalósitása (Sattipattana Sutta) – Hinayana beavatási út.

  1. (föld)

A mozdulatokra, testhelyzetekre és légzésre fordított figyelem

4 testhelyzet: álló, járó, ülő, fekvő/alvó megfigyelése

Gyémánt Szútra: aki a folyóba lépett – első beavatási fokozat (önbeavatás) – az I. nemes igazság

  1. (viz)

Érzelmekre és beszédre fordított figyelem

Szív szútra: a szkandhák tana (felhalmozódás, szennyeződés)

Beavatási foka: aki egyszer tér vissza (II. igazság)

III: (levegő)

A gondolatokra és szándékokra fordított figyelem

Jelenlét a gondolkodásban. Rögeszmék elengedése, tiszta gondolkodás

Akadályai: érzelmi zavarodottság, testi érzéseknek tulajdonitott fontosság (jó és rossz egyaránt)

Ha az I-II-III. igazságot magáévá tette: ő az, aki nem tér vissza

  1. (tűz)

A dharmára fordított figyelem

A IV. nemes igazság: a 8 rétű ösvény megvalósitása: a ARHAT (szent) fokozata

A 4 szemlélődés (meditációs gyakorlatok)

– a test

– az érzések

– a tudat állapotai (5 féle: tompultság, szétszórtság, asszociatív vagy elvont gondolkodás, éberség

– a tudat tartalma (üresség vagy gondolatok)

A 4 mérhetetlen

– Mérheteten szeretet

– Mérhetetlen együttérzés

– Mérheteten öröm

– Mérhetetlen közömbösség (mérhetetlen együttérzéssel együtt): nem közönyösség, hanem középút, rendithetelen, szélsőségektől mentes, teljes elfogadás

Buddhista karma-jóga – konfliktusok kezelése

4 karma: – lecsendesités, gazdagitás, vonzás, pusztitás

A ZEN négy alapelve:

– Nem támaszkodni az írásokra

– Szavakon túli átadás

– Közvetlen a szívre irányulás (nem gondolkodás, logika, intellektus)

– Megvilágosodás valódi természetünk meglátása (a Buddha-természet) által – meglátni, hogy szamszára és nirvána egyek.

Az öt elem tana

Ábrázolása: négyzet (csúcsán áll), középpontban a Föld – vagy ötszög alakban

A Taoizmusban:

Föld                       Fa                           Tűz                        Fém                       Víz

közép                    K                            D                            Ny                          É

Saturnus             Jupiter                   Mars                      Vénusz                  Merkur

tél                           tavasz                   nyár                       nyárutó                 ősz

Jóga, ayurvéda:

Föld                       Víz                         Tűz                        Levegő                  Éter/Tér

Az 5 cselekvő képesség

nemzés                  anyagcsere           mozgás                  megfogás              kifejezés

Az 5 érző képesség

szaglás                  izlelés                     látás                       tapintás                 hallás

5 érzet. (ugyanaz)

5 íz

édes                       savanyú                keserű                     csípős                    sós

Az elme 5 tényezője

gondolkodás        karakter                 buddhi                   ősanyag                 szellem

manasz                 ahamkára            buddhi                      prakriti                  purusa

Az öt őselem a magyar néphagyományban:

föld                        szél                         víz                          tűz                          élőfa

 Az öt buddhista parancsolat (5 tartózkodás)

– nem ártani

– nem elvenni, ami nincs önként odaadva (nem csak tárgy)

– nem paráználkodni (tartózkodni a tisztátlan élettől)

– nem hazudni

– nem élni bódulatkeltő szerekkel (tartózkodni a részegségtől és bódulattól: a tiszta tudat megőrzése)

Az 5 parancs a szerzetesek számára:

– betartani az étkezések idejét

– tartózkodni az énektől, tánctól, zenétől

– a kényelmes ágyon való alvástól

– aranytól és ezüsttől

Jóga: 5 jama

– nem ártani – nem hazudni – nem lopni – nem paráználkodni – nem kívánni valamit egyéni tulajdonul

5 niyama

– tisztesség – megelégedettség – önmegtagadás – tanulás – Isvara utáni odaadás

Az öt elem beavatási útja (tao és kinai buddhizmus)

Külső ági út (harcművészet): az öt állat stílus: sárkány, daru, tigris, leopárd, kígyó

Belső ági beavatás:

– Föld: Hűség és gondosság erénye

– Fa: Szeretet és engedékenység

– Tűz: Szerénység és felvilágosodottság

– Fém: Igazságosság és erényesség

– Víz: Békesség és nyugalom

Tízparancsolat (kereszténység): 5 parancs az Istenért – 5 az emberért

Az európai misztikában az 5 a mágia, a védelem, az ember és univerzum kapcsolata is.

‹ Vissza

Legfrissebb kiadványaim

Szent László táltosa

A történet Szent László királyról és a táltosságról szól, az előző két könyvből ismert hajdanvolt táltos, Bacsa elbeszélésében - természetesen ehhez illő stílusban. A könyvet a debreceni Unicornis Alapítvány adja ki,...

Részletek »

A vaskorona

Megrendelhető az Unicornis Humánszolgálati Alapítványnál: @; telefon: 70/2580551 A könyv akciós ára: Ft (plusz postaköltség) Hamarosan e-book formában is! Nézd meg, miről szól a könyv: Kövesi Péter: A Vaskorona (tartalmi ismertető) „Egyszer egy ilyen beszélgetés...

Részletek »

Megnézem az összes kiadványt »

Friss hírek

Elkészült új regényem, a „Szent László táltosa”

2015 november 28. szombat - 12:52

Örömmel tájékozatom régi és új olvasóimat, hogy elkészült új regényem, a "Szent László táltosa", amely bizonyára örömöt fog szerezni "A Pilis-összeesküvés" és a "Vaskorona" kedvelőinek, hiszen azok történéseinek korai előzménye....

Elolvasom »

Mi is az igazi „kapcsolatteremtő gyógyítás”?

2015 november 25. szerda - 15:21

A reiki az igazi „kapcsolatteremtő gyógyítás”! Mi emberek, már csak olyanok vagyunk, hogy újra és újra felfedezzük a spanyolviaszt.  Az emberiség évezredek óta tudja, hogy a spirituális, holisztikus gyógyítás lényege az...

Elolvasom »

Megnézem a többi hírt is »

Küldd el barátaidnak email-ben Email küldése
X