A négy és az öt elem tana
A buddhizmusban, csakúgy, mint más keleti rendszerekben, egyaránt előfordul mind a négy, mind pedig az öt őselem tanítása, hol direkt, hol látens formában. A dilemmára, hogy négy, vagy öt létezik, a nézőpont adja meg a megoldást. Az ötösségek az eredet, míg a négyességek a megvalósulás, a Föld szintjét jelentik. Az alábbiakban vázlatosan áttekintjük megjelenési formáikat a Dharma tanításában és gyakorlásában, távolabbi analógiáikkal együtt
A négy elem tanítása
A négy őselem és analógiái:
Föld Víz Levegő Tűz
fizikai +éteri asztrál mentál teljesség, spirituális szint.
Máté Lukács Márk János
melankolikus flegmatikus kolerikus szangvinikus (temperamentum)
sárga epe nyál fekete epe vér – testnedvek (Hippokratesz szerint)
ősz tél tavasz nyár
Ny É K D
produkció formáció kreáció emanáció – teremtés (kabbala)
kelipóth aszijá berijah acilúth – a kabbala szintjei
A szellemi fejlődésben:
test-tudat érzelmek gondolkodás bölcsesség/tiszta tudatosság
A buddhizmus négy nemes igazsága:
- A szenvedés nemes Igazsága
„A szenvedés létezik” A mulandóság = szenvedés
Szenvedés (7 féle: testi és lelki): öregség, betegség, halál, szeretettől távol lenni, nem szeretettel együtt lenni, vágyottat el nem érni
Az ösztönlény, az állat még nem szenved: nem ismerte fel. Aki felismerte és túllépett rajta, az már nem szenved – örök derű
- A szenvedés keletkezésének nemes igazsága: A lét szomja a lényt a létforgataghoz köti
A szenvedés okai:vágy (kötődés), gyűlölet (harag, negatív érzelmek), nemtudás (tompultság, zavarodottság)
III. A szenvedés megszüntetésének nemes igazsága: Eszköze a tudat (mentális szint), módszere a tudatosság
- A szenvedés megszüntetésének útja: a nemes 8 rétű ösvény (2×4):
helyes tudás, elhatározás, beszéd, cselekedet, életmód, törekvés, elmélkedés, elmélyedés
Az éberség megvalósitása (Sattipattana Sutta) – Hinayana beavatási út.
- (föld)
A mozdulatokra, testhelyzetekre és légzésre fordított figyelem
4 testhelyzet: álló, járó, ülő, fekvő/alvó megfigyelése
Gyémánt Szútra: aki a folyóba lépett – első beavatási fokozat (önbeavatás) – az I. nemes igazság
- (viz)
Érzelmekre és beszédre fordított figyelem
Szív szútra: a szkandhák tana (felhalmozódás, szennyeződés)
Beavatási foka: aki egyszer tér vissza (II. igazság)
III: (levegő)
A gondolatokra és szándékokra fordított figyelem
Jelenlét a gondolkodásban. Rögeszmék elengedése, tiszta gondolkodás
Akadályai: érzelmi zavarodottság, testi érzéseknek tulajdonitott fontosság (jó és rossz egyaránt)
Ha az I-II-III. igazságot magáévá tette: ő az, aki nem tér vissza
- (tűz)
A dharmára fordított figyelem
A IV. nemes igazság: a 8 rétű ösvény megvalósitása: a ARHAT (szent) fokozata
A 4 szemlélődés (meditációs gyakorlatok)
– a test
– az érzések
– a tudat állapotai (5 féle: tompultság, szétszórtság, asszociatív vagy elvont gondolkodás, éberség
– a tudat tartalma (üresség vagy gondolatok)
A 4 mérhetetlen
– Mérheteten szeretet
– Mérhetetlen együttérzés
– Mérheteten öröm
– Mérhetetlen közömbösség (mérhetetlen együttérzéssel együtt): nem közönyösség, hanem középút, rendithetelen, szélsőségektől mentes, teljes elfogadás
Buddhista karma-jóga – konfliktusok kezelése
4 karma: – lecsendesités, gazdagitás, vonzás, pusztitás
A ZEN négy alapelve:
– Nem támaszkodni az írásokra
– Szavakon túli átadás
– Közvetlen a szívre irányulás (nem gondolkodás, logika, intellektus)
– Megvilágosodás valódi természetünk meglátása (a Buddha-természet) által – meglátni, hogy szamszára és nirvána egyek.
Az öt elem tana
Ábrázolása: négyzet (csúcsán áll), középpontban a Föld – vagy ötszög alakban
A Taoizmusban:
Föld Fa Tűz Fém Víz
közép K D Ny É
Saturnus Jupiter Mars Vénusz Merkur
tél tavasz nyár nyárutó ősz
Jóga, ayurvéda:
Föld Víz Tűz Levegő Éter/Tér
Az 5 cselekvő képesség
nemzés anyagcsere mozgás megfogás kifejezés
Az 5 érző képesség
szaglás izlelés látás tapintás hallás
5 érzet. (ugyanaz)
5 íz
édes savanyú keserű csípős sós
Az elme 5 tényezője
gondolkodás karakter buddhi ősanyag szellem
manasz ahamkára buddhi prakriti purusa
Az öt őselem a magyar néphagyományban:
föld szél víz tűz élőfa
Az öt buddhista parancsolat (5 tartózkodás)
– nem ártani
– nem elvenni, ami nincs önként odaadva (nem csak tárgy)
– nem paráználkodni (tartózkodni a tisztátlan élettől)
– nem hazudni
– nem élni bódulatkeltő szerekkel (tartózkodni a részegségtől és bódulattól: a tiszta tudat megőrzése)
Az 5 parancs a szerzetesek számára:
– betartani az étkezések idejét
– tartózkodni az énektől, tánctól, zenétől
– a kényelmes ágyon való alvástól
– aranytól és ezüsttől
Jóga: 5 jama
– nem ártani – nem hazudni – nem lopni – nem paráználkodni – nem kívánni valamit egyéni tulajdonul
5 niyama
– tisztesség – megelégedettség – önmegtagadás – tanulás – Isvara utáni odaadás
Az öt elem beavatási útja (tao és kinai buddhizmus)
Külső ági út (harcművészet): az öt állat stílus: sárkány, daru, tigris, leopárd, kígyó
Belső ági beavatás:
– Föld: Hűség és gondosság erénye
– Fa: Szeretet és engedékenység
– Tűz: Szerénység és felvilágosodottság
– Fém: Igazságosság és erényesség
– Víz: Békesség és nyugalom
Tízparancsolat (kereszténység): 5 parancs az Istenért – 5 az emberért
Az európai misztikában az 5 a mágia, a védelem, az ember és univerzum kapcsolata is.
Megjelent cikkek, tanulmányok
Kedves Olvasóim! Régebbi írásaim egy részét hamarosan már csak elektronikus, formában,az "Utazások Ezotériában" című tanulmánykötetben fogjátok megtalálni. A honlapon pedig továbbra is folyamatosan fognak megjelent cikkeim napvilágot látni. (Írásaim felhasználásához a szerzői jogokra vonatkozó törvények értelmében személyes hozzájárulásom szükséges, amit mindig meg szoktam adni. Némi elégtételt jelentett ugyan, amikor valaki úgy terjesztette - bár a saját neve alatt - az általam írott egyik tanfolyami jegyzetet, hogy ez az egyetlen használható anyag a témában, de nem örülnék, ha ez túl gyakran ismétlődne.)